Laadpalen.nl - Schone Energie
�2009 Laadpalen.nl - Designed by Ron
Nieuws
23-06-2009

Bijtelling 10%

De Jager kondigde gisteren aan dat voor elektrische auto's wordt een verlaagde bijtelling van 10 procent ge�ntroduceerd. Ook de vrijstelling van BPM voor deze auto's wordt verlengd tot 2018.

De ontwikkelingen op de markt van elektrische auto's gaan erg hard. Binnen enkele jaren zullen er ook op de Nederlandse markt verschillende betaalbare, concurrerende elektrische auto's verkrijgbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is de Think City, die onlangs werd goedgekeurd en de Europese wegen op mag. Daarnaast beginnen steeds meer en grotere bedrijven te investeren in elektrische auto's. Eind vorige week werd bijvoorbeeld bekend gemaakt dat Daimler een belang neemt in Tesla Motors.

De Jager wil met de verlaagde bijtelling een extra stimulans geven aan leveranciers en fabrikanten van deze modellen. De Jager: "Mede door onze gunstige fiscale regelingen zie ik veel belangstelling van ontwikkelaars van elektrische auto's voor de Nederlandse markt. Door de lage bijtelling nu al in de wet op te nemen, hoop ik fabrikanten een extra duwtje in de rug te geven zodat de elektrische auto binnen afzienbare tijd voor iedereen een betaalbaar alternatief kan bieden." Geplande ingangsdatum van de maatregel is 1 januari 2010.


23-06-2009

Drie elektrische Renaults in Frankfurt

 

Renault wil in 2011 de eerste elektrische auto's op de weg hebben. Daaraan voorafgaand worden in september, op de IAA in Frankfurt, drie elektrische concept cars getoond. De Fransen hebben al onthuld dat er een vijfdeurs hatchback van ongeveer vier meter aankomt. Die is naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd op de Nissan Cube, die ook als elektrische auto op de markt komt.

Renault belooft dat de elektrische auto's apart vormgegeven zullen zijn, maar nietoverdreven gestyled. We willen dat mensen een elektrische Renault in het verkeer zullen herkennen,'aldus een woordvoerster van het merk in de Engelse pers. We willen het publiek juist aantrekken en niet afschrikken.

Renault toont op de Duitse beurs eveneens het Quick Drop-systeem. Bij dat accuwisselstation is het mogelijk om binnen drie minuten het batterijenpakket van een elektrische auto te wisselen. In te toekomst moeten Quick Drop-stations op strategische plekken worden geplaatst, zodat er een oplaadnetwerk voor elektrische auto's ontstaat


23-06-2009

Keuze van laden

De elektrische auto staat aan de vooravond van een definitieve doorbraak. Energieproducent Essent presenteerde gisteren een plan voor de standaardisering en distributie van de elektriciteit.

afbeelding vergrotenAchter de tankdop is een klein verschil te zien met het gewone straatmodel. FOTO ANP
Een groot aantal autofabrikanten wil rond 2010 de eerste plug in- accu's voor hun modellen gereed hebben. Volkswagen, Nissan en General Motors zijn daartoe de afgelopen weken samenwerkingsverbanden aangegaan met producenten van accu's.

Ook General Motors heeft zich bij een batterijmaker ingekocht en gisteren werd bekend dat Peugeot en Citro�n gaan samenwerken met Mitsubishi bij het ontwikkelen van elektrisch aangedreven auto's. Volgens analist Wolfgang Bernhart van het internationale adviesbureau Roland Berger is het de automobielindustrie ditmaal menens. Binnen tien jaar is 25 procent van het Europese wagenpark elektrisch aangedreven.

Er moeten eerst een paar logistieke obstakels worden opgeruimd. Energiebedrijf Essent presenteerde daartoe gisteren een plan voor de opzet van een netwerk waar auto�s stroom kunnen tanken. Dat kan volgens topman Michiel Boersma door een groot aantal snellaadpunten op te zetten.

Hiermee kan een elektrische auto binnen tien minuten worden opgeladen. Snellaadpunten komen te staan bij benzinestations, parkeerplaatsen, hotelketens, winkels en treinstations. Ook gaat Essent zich inzetten voor de standaardisering van de stekkers en de software van elektrische auto's. Wij willen die standaard hardware voor heel Europa gaan ontwikkelen in samenwerking met autofabrikanten en andere energiebedrijven, aldus Boersma.

De noodzaak van elektrisch rijden is volgens Boersma evident. Rijden op elektriciteit biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu's van deze auto's. Eerder was er geen opslagmogelijkheid voor deze duurzame energie, die meteen moest worden gebruikt.

Die elektriciteit kan binnenkort mooi worden gebruikt om thuis de accu's van elektrische auto's op te laden. Met een zogeheten Mobile Grid kunnen autobezitters aangeven hoeveel stroom ze willen hebben voor welke prijs. Op die manier kunnen ze in de goedkope nachtelijke uren flink besparen. Het systeem is dermate intelligent, dat de eigenaar van de auto de rekening krijgt, ongeacht de locatie waar hij of zij de auto oplaadt.��

,,Zolang de energie duurzaam wordt opgewekt, is het bovendien goed voor het milieu,�� aldus Boersma. ,,Wanneer alle zeven miljoen auto�s in Nederland op groene stroom zouden rijden, scheelt dat 21 miljard kilo CO2-uitstoot ten opzichte van een gemiddelde dieselmotor. Dat is het gewicht van 2900 Eiffeltorens.�� De vraag is echter of de energiebedrijven zoveel groene stroom kunnen leveren.

,,Nog niet,�� geeft Boersma toe. ,,Volgend jaar is een kleine negen procent van de stroom duurzaam opgewekt, maar in 2030 moet dat dertig procent zijn. Onder meer door de aanleg van windmolenparken in de Noordzee. Dat betekent ongeveer acht gigawatt groene stroom; genoeg voor zon vijf miljoen elektrische auto�s. Dus dan ben je al een heel eind.��

De goedkope energie is niet het enige voordeel van een elektrische auto. Vooralsnog betalen de kopers van zo�n auto geen wegenbelasting, geen BPM en ook het onderhoud is minimaal. E�n kilowattuur kost 20 eurocent. Een elektrische auto�s kan daar nu al acht kilometer op rijden.